Vypočítajte si vaše mesačne náklady na auto

Náklady na auto

Poistenie

* Ročne
* Ročne

Pneumatiky

* 2x ročne
* 4x zimné 4x letné

Bežne výdavky

* Benzín / Nafta / Elektrina / LPG mesačne
* Do ostrekovačov, nemrznúca … ročne
* ročne
* Ročne náklady na výmenu dielov ( rozvody, brzdy, …)
* Ročné náklady (výmena Oleja / filtrov / …)
* Mesačné náklady (umývanie auta, čistenie interiéru, … )
* mesačne náklady ( parkovacia karta, parkovanie na spoplatnenom aprkovisku)
* Raz za dva roky
* mesačne

Amortizácia / splácanie auta

11Rokov
1Rokov20Rokov

GDPR

Kde prevádzka auta stojí najmenej a kde najviac?

Priemerné mesačné náklady na prevádzku automobilu sa v Európe značne líšia. Najmenej vozidlá zaťažujú rozpočet Grékov, a to sumou 905 eur na mesačne. Na vrchole rebríčka sú už tradične Švajčiari, ktorých náklady sú až 1 313 eur mesačne.

Slovensko je štvrtá krajina s najnižšími nákladmi, mesačne nás podľa tejto analýzy auto stojí až 979 eur. Českí vodiči minú každý mesiac na prevádzku vozidla až 1 144 eur, čo ich zaradilo na koniec prvej päťky krajín s najvyššími nákladmi.

Zodpovedajú tieto náklady realite? Áno, ale…

Predstavená mesačná suma 979 eur je skutočne prekvapujúca. Je to preto, lebo ide o priemer hodnôt pre veľmi konkrétnu skupinu automobilov, čo výsledky stavia do pochybnej pozície.

Keď slovenskí vodiči kupujú nový automobil, obvykle plánujú jeho používanie po dobu piatich alebo viac rokov. Pre mnohých by aj maximálny povolený nájazd 30 000 km za štyri roky pôsobil ako príliš nízky, a to na dobrý dôvod. Toto číslo znamená iba 625 kilometrov mesačne, čo je rovnaké ako dojazd na jednu plnú nádrž benzínového alebo naftového auta. Navyše, pretože ide o priemerné náklady a nie hodnotu, ktorá by zodpovedala väčšine vodičov. Napríklad, ak sú náklady štyroch vodičov na auto 200 eur mesačne a piatemu je to 1500 eur mesačne, priemer bude 460 eur, čo je viac než dvojnásobok nákladov väčšiny vodičov.

Tieto zistené náklady samozrejme prospejú spoločnostiam, ako je LeasePlan, ktoré ponúkajú alternatívu k vlastníctvu auta, kde všetky mesačné náklady sú zahrnuté v jednom účte a často sa pohybujú blízko uvedenej sumy približne tisíc eur. Toto je obzvlášť výhodné pre firmy, ktoré si autá prenajímajú na základe služby a tým si udržiavajú svoju likviditu.

Ako majiteľ nového vozidla značky Hyundai môžem potvrdiť, že moje mesačné náklady na auto nedosahujú ani polovicu uvedenej „odhalenej“ sumy pre Slovensko. Pritom každý mesiac platím splátku za financovanie kúpy vozidla a všetky štandardné náklady, vrátane havarijného poistenia a nemalých výdavkov na palivo. V posledných mesiacoch sa náklady na benzín ukázali ako dominantné, najmä s ohľadom na výrazný rast cien palív.